Dat bewegen goed voor een mens is, dat weten we allemaal. Toch blijkt uit diverse onderzoeken dat zodra de leeftijd toeneemt, de beweging afneemt. Juist voor mensen die ouder zijn, is beweging erg belangrijk. Voor het sociale aspect, het mentale aspect en het behoud van de conditie. Daarnaast zorgt voldoende beweging ook voor het voorkomen van bepaalde chronische ziekten. Boven de 55 jaar zijn de meest beoefende sporten fitness, wandelen en fietsen*.

Dat fietsen een populaire vorm van bewegen is, is niet zo gek. Fietsen kun je doen op ieder niveau – toerfietsen, mountainbiken, racefietsen –, op elke leeftijd en overal. Maar het grootste voordeel is misschien nog wel dat je het buiten doet. Iedereen weet dat beweging goed is voor het lijf, maar als je buiten sport, profiteer je van nog veel meer voordelen dan alleen de fysieke.

  • Vitamine D

    Vooral in de winter heeft een groot deel van de Nederlanders een Vitamine-D gebrek**. Hiervoor kun je natuurlijk supplementen slikken, maar je kunt ook voor de ‘natuurlijke’ manier gaan. Want ondanks dat de zon niet zo fel schijnt in de winter, kun je een Vitamine D tekort voorkomen. Als je iedere dag een kwartier tot half uur naar buiten gaat, zonder bedekking op handen en het gezicht, verminder je de kans op een Vitamine D tekort. En laat Vitamine D nu net cruciaal zijn bij het gezond houden van botten en spieren. Dit is dus zeker voor 55+ers een punt van aandacht!

  • Verhoogde concentratie

    Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat de mentale gezondheid en concentratie van mensen kan verbeteren door bewegen/sporten in de buitenlucht.

  • Beter humeur

    Uit onderzoek *** blijkt dat mensen die buiten sporten 50% vrolijker zijn dan mensen die in de sportschool trainen. Uit ditzelfde onderzoek blijkt dat gevoelens van boosheid, verwardheid en depressie verminderen.

  • Cortisol

    Coritsol is een stresshormoon in het lichaam. Acture stress is niet erg en zelfs goed. Het houdt je alert in spannende situaties. Langdurige blootstelling aan stress, en dus aan cortisol, maakt dat je je gejaagd voelt en dat je niet meer goed kunt slapen. Buiten zijn (en dus fietsen) verlaagt de cortisolwaarde. Wil je het helemaal goed doen? Trek er dan op uit in een bosrijke omgeving!

Bewegingsnorm volwassenen en ouderen

Ben je 55+? Dan is het advies om 150 minuten – verdeeld over verschillende dagen – matig intensief te bewegen. Met matig intensief wordt bedoeld dat er 3 tot 6 keer zoveel energie wordt verbruikt als in rust. Hoe dat eruit ziet? Met wandelen verbruik je 3 keer zoveel energie en met fietsen 5.8. Deze getallen worden MET-waarden genoemd en die vind je terug in de bewegingsnorm.
Naast die 150 minuten over meerdere dagen, wordt geadviseerd om twee keer per week spier- en botversterkende oefeningen te doen. Dit om sterk te blijven. Bij dit soort oefeningen kun je ouderwets touwtje springen, je kunt de trap op en neer rennen maar je kunt ook oefeningen doen, waarbij het eigen gewicht dient als tegendruk. Bijvoorbeeld push-ups, sit-ups, squats of lunges.