Huisartsen die werken met teledermatologie krijgen steeds beter zicht op aandoeningen bij cliënten. Dit leereffect heeft positieve gevolgen voor het aantal adviezen dat aan de specialist gevraagd wordt. Dat daalt, en daarmee dalen ook de kosten van de dienst.

Het is een prettig bijeffect van teleconsulting, zegt René Bloem, verbonden aan huisartsenpraktijk De Limmer Huisartsen in het Noord-Hollandse Limmen. Bloem werkt al sinds 2005 met teledermatologie van KSYOS en heeft het aantal consulten in die jaren ‘aanzienlijk’ zien dalen. „Het leereffect is heel sterk. Dat geldt bijvoorbeeld voor bepaalde vormen van eczeem of een andere huiduitslag of ontstekingen.” Dit heeft ertoe geleid dat het aantal fysieke verwijzingen naar de dermatoloog nu ligt op ongeveer 20 tot 25 per jaar, terwijl dit aantal voorheen veel hoger lag.

Bloem legt uit hoe dat leereffect werkt: „Vroeger moest ik de patiënt altijd fysiek verwijzen als ik het niet wist en dan liet de reactie lang op zich wachten. Nu krijg ik die meestal binnen een dag. De aandoening zit dan nog heel vers in m’n geheugen.” Wat ook helpt in het leerproces is dat Bloem nu zelf de diagnose aan cliënten uitlegt en de medicijnen voorschrijft.

In de tien jaar dat Bloem werkt met teledermatologie heeft hij veel zien veranderen. „De koppeling met patiëntendossiers liep aanvankelijk nog niet vlekkeloos. Ik moest bijvoorbeeld zelf het BSN-nummer invoeren en het verzekeringsnummer. Nu loopt alles gesmeerd.” Het feit dat camera’s op mobiele telefoons steeds beter zijn geworden, speelt de dienst ook in de kaart. Via de KSYOS-app op de iPhone worden met de telefoon gemaakte foto’s via de beveiligde verbinding naar de server van KSYOS verzonden, waarna de dermatoloog ze kan bekijken. Bloem: „Die foto’s zijn van uitstekende kwaliteit. Huisartsen gaan ook op cursus om goede foto’s te kunnen maken.” Incidenteel is de kwaliteit van de foto’s niet in orde. „Het komt weleens voor dat de dermatoloog ze niet kan gebruiken”, beaamt Bloem.

Dermatoloog Marc Nahuys, van huidziekenhuis Dermicis in Haarlem komt zulke foto’s inderdaad soms tegen. „Dan vraag ik om nieuwe. Dat is vervelend voor de huisarts, want dan moet hij of zij de patiënt nog eens langs laten komen. Zoiets laat een huisarts dan ook geen tweede keer gebeuren.”

Nahuys krijgt ongeveer tien verzoeken per week van huisartsen in de regio, die hij beantwoordt zodra hij ze binnen heeft. „Het is van belang dat de cliënten niet te ver weg wonen, want als het dringend is, dan moeten ze snel op de poli kunnen zijn.”

Bij Dermicis merken ze dat lang niet alle huisartsen even intensief met teledermatologie werken. „Ik schat dat 10 procent van de lokale huisartsen ongeveer 90 procent van de consultverzoeken indient”, zegt Nahuys. „Veel huisartsen zijn wel aangesloten, maar laten het systeem wat verstoffen. En dat is zonde. Want het is leuk en leerzaam, en het contact tussen huisarts en dermatoloog wordt veel nauwer.”

Nahuys werkt net als huisarts René Bloem ook al zo’n tien jaar via teleconsulting. En ook hij merkt het leereffect. „De ervaren huisartsen dienen minder consultatieverzoeken in én verwijzen minder vaak door.” En de verwijzingen die Nahuys wél binnenkrijgt zijn veel minder vaak loos alarm. „Cliënten vinden het prettig dat ik hun aandoening al heb bestudeerd voor ze bij mij langs komen.” Bang dat huisartsen hem de kaas van het brood eten heeft Nahuys niet. „Dit systeem geeft ons juist de mogelijkheid om intern ons meer te concentreren op de zwaardere pathologie.”

Tekst: Tijdo van der Zee