‘Ouderdom komt met gebreken’, is een uitspraak die je vast regelmatig hoort. Natuurlijk beginnen de jaren op een gegeven moment te tellen, maar wist je dat je met snel handelen ook ernstigere gezondheidsproblemen voor kunt zijn? En dat er bij sommige klachten echt nog verlichting mogelijk is? We nemen vijf ouderdomskwalen onder de loep.

1 Hart

Denk jij bij hartklachten ook meteen aan een hartinfarct of harstilstand? Een grote onbekende is hartfalen. Het is inmiddels de snelst groeiende hartziekte, maar klachten worden vaak niet of pas laat herkend. Sterker nog de meeste zestigplussers hebben geen enkel idee, zo blijkt uit onderzoek dat de Hartstichting liet uitvoeren.

Hoe dat kan? Door het sluipende begin denken mensen vaak dat de klachten die ze hebben niets met het hart te maken hebben. Daarom stellen ze een doktersbezoek uit. Ze vinden het namelijk lastig om bij de dokter aan te kloppen met ‘vage’ klachten. Wat de symptomen zijn bij hartfalen? Denk dan aan kortademigheid, vermoeidheid, maar ook vocht vasthouden. Naar schatting zijn er in Nederland meer dan 255.000 zestigplussers met niet-herkend hartfalen.

Hartfalen

Hartfalen op tijd te herkennen is belangrijk volgens de Hartstichting, omdat er veel te winnen valt. Een vroege interventie helpt. Wat er bij hartfalen gebeurt, is dat het hart niet genoeg bloed rondpompt. Daardoor krijgen organen onvoldoende zuurstof en voedingsstoffen. Ook de afvalstoffen worden onvoldoende afgevoerd. Waar een hartinfarct of hartstilstand plotseling optreedt, daar ontstaat hartfalen meestal sluipend. In het begin merk je er vaak alleen iets van als je actief bent.

Echter, hoe eerder je begint met de behandeling van hartfalen, hoe beter het is. Dit leidt tot verbetering in kwaliteit van leven en kan ook leiden tot een betere levensverwachting. Jan Willem Borleffs vertelt: “Meer dan de helft van de patiënten zien we na een aantal maanden behandelen als een totaal ander mens terug. Velen kunnen na een paar weken de trap alweer op en activiteiten buitenshuis ondernemen, terwijl ze dat eerst niet meer konden. Onderzoek en behandelen is echt de moeite waard.”

Check

Op www.hartstichting.nl/hartenkaart-telegraaf kun je alvast een korte check doen om erachter te komen of jij één van de Nederlanders bent met klachten die wellicht door hartfalen kunnen komen.

Heb je klachten? Aarzel dan niet en neem contact op met je huisarts.

2 Rugpijn

Eén van de klachten die op latere leeftijd relatief vaak voorkomen, is rugpijn. Deze kan voortkomen uit een aanwijsbare reden, zoals een hernia, ischias of spit, maar in veel van de gevallen ontbreekt die ook. En kan de huisarts niets vinden. Dan is er sprake van a-specifieke rugpijn. Door een verkeerde houding, te veel zitten, maar ook overbelasting – en op latere leeftijd – botontkalking kunnen deze klachten ontstaan.

Heb je rugklachten ga dan in ieder geval langs bij de huisarts. Die kan je doorverwijzen naar een specialist of een rugcentra. Ook een bezoek aan de fysiotherapeut is aan te raden. Zij kunnen je specifieke oefeningen aanbevelen, waarmee je je rug kunt ontlasten en je spieren kunt versterken. Blijf daarnaast zoveel mogelijk in beweging. Pak de fiets om een kleine boodschap te halen. Of ga lekker wandelen.


‘Tandenborstel voor de rug’

Heb je chronische rugklachten zonder dat er direct een aanwijsbare lichamelijke oorzaak voor is? Dan biedt Help Medical verlichting met zowel de Backstretcher, als de Rolastretcher.

“De combinatie van te veel en ‘verkeerd’ zitten met weinig beweging zorgt ervoor dat de beweeglijkheid van de bovenrug bij veel mensen sterk is verminderd. Dit wordt gecompenseerd met een verkeerde houding. Het hoofd en de schouders hangen als het ware wat naar voren, waardoor je overbelasting krijgt van nek, schouders en onderrug.”

Hoe helpen de stretchers daartegen?

“De Backstretcher en Rolastretcher verbeteren beide de lichaamshouding en mobiliseren de borstwervels. Daardoor wordt de druk op nek en onderrug verminderd.

In drie van de vier gevallen zorgen ze voor verlichting van de pijn.

Veel van onze klanten hebben zelfs helemaal geen klachten meer.”

Is dit voor iedereen geschikt?

“Ja, zolang de rugklachten voortkomen uit overbelasting en, of houdingsproblemen (80%). Voor deze mensen zijn zowel de Back- als Rolastretcher uitermate geschikt. Ze zijn ook ontzettend eenvoudig in gebruik. We noemen het ook wel de ‘tandenborstel voor de rug’. Een kwartiertje per dag op de Backstretcher voorkomt en vermindert al rugproblemen.”


3 Trombose

Het risico op trombose neemt vanaf dat je 65 bent toe. Het is een erg complexe aandoening die door verschillende – soms leeftijd gerelateerde – oorzaken kan ontstaan. Zo is aderverkalking – een typische kwaal voor vijftigplussers en dan vooral bij de rokers en steviger drinkers – een grote oorzaak van trombose. Dit kan leiden tot een hart- of herseninfarct, aldus Trombosestichting Nederland.

Je levensstijl heeft niet altijd invloed; je kunt ook ‘pech’ hebben. Zo zie je dat trombose vaak voorkomt na een (vervangende) knie- of heupoperatie. Ditzelfde geldt bij breuken in het onderbeen waar gips omheen zit. Ook infecties en medicijnen kunnen als trigger dienen, omdat hierdoor de samenstelling van het bloed verandert. Daardoor stolt het bloed eerder. Het valt op dat mensen met Covid-19 vaak te maken hebben met trombose op allerlei plekken in het lichaam. Dit wordt grotendeels door het virus veroorzaakt. Daarnaast brengt het lang in bed liggen met een infectie ook risico’s met zich mee. Op dit moment financiert de Trombosestichting Nederland het onderzoek hiernaar.

Longembolie

Als een bloedstolsel in een been losschiet, kan dit leiden tot een longembolie. Een vaak gemiste aandoening omdat de klachten erg lijken op een hartinfarct, longontsteking of astma. Omdat de diagnose vaak laat wordt gegeven, ontstaan er vaak restklachten als kortademigheid en vermoeidheid. Wat dan verlichting biedt, is bewegen. Dat is soms erg pittig. Als je volhoudt – onder goede begeleiding – dan lukt het de meeste mensen om binnen drie tot zes maanden weer op hun oude niveau te functioneren.

Antistollingspas

Wie te maken heeft met ongewenste stolling van het bloed –  trombose – krijgt bloedverdunners voorgeschreven. Alleen zijn antistollingsmiddelen erg pittige medicijnen die een risico op bloedingen geven. Ze behoren tot de top 3 van medicijnen die het vaakst leiden tot spoedopnames. Daarom zet de Trombosestichting Nederland zich in voor voorlichting over het middel en bijwerkingen. Het is namelijk belangrijk dat zorgverleners te allen tijde weet dat jij bloedverdunners gebruikt. Hiervoor hebben zij de gratis Antistollingspas in het leven geroepen.

Je kunt ‘m hier gratis bestellen:

www.trombosestichting.nl/bestellen/antistollingspas

Artrose

Als je het hebt over ouderdomskwalen, dan wordt artrose ook steevast genoemd. In de volksmond wordt dan gezegd dat het om ‘slijtage van de gewrichten’ gaat, maar dat is niet helemaal juist. Het gaat juist om het laagje kraakbeen over de gewrichten. Dat laagje is heel glad zodat de gewrichten makkelijk kunnen strekken, buigen of draaien. Heb je artrose dan is het kraakbeen dunner geworden en niet meer zo glad. Daardoor bewegen gewrichten lastiger.

Je ervaart dan pijn en stijfheid in het gewricht – met name bij het opstaan en als je een tijdje stil hebt gezeten. Deze klachten openbaren zich met name bij de heupen, de knieën, onder aan de duim en aan de eindkootjes van de vingers. Bewegen is een hele goede remedie, maar overdrijf niet. Je wil je gewrichten namelijk ook niet overbelasten. Een fysiotherapeut je helpen met gerichte oefeningen. Heb je overgewicht? Dan is afvallen raadzaam, zodat je de gewrichten minder belast.

5 Osteoporose

Ook osteoporose – ook wel botontkalking genoemd – komt vaker voor naarmate de jaren vorderen. Er wordt namelijk meer bot afgebroken en minder aangemaakt als je ouder wordt – dit is een heel natuurlijk proces. Er is sprake van botontkalking op het moment dat er extra veel wordt afgebroken en heel weinig weer wordt opgebouwd. In eerste instantie merk je dat niet, maar de kans op botbreuken neemt door osteoporose wel toe.

Nu kun je het risico op een breuk wel beperken. Genoeg bewegen, elke dag naar buiten gaan en gezond eten zijn daarbij belangrijk. Met behulp van een fysio- of oefentherapeut kun je daarnaast oefeningen doen, waardoor je meer spierkracht krijgt. Dit draagt ook bij aan de verbetering van je evenwichtsgevoel. Daarnaast kan je huisarts ook vitamine D en kalk voorschrijven.