Een vloeistofniveau-indicator geeft met geluidsignalen en trillingen een waarschuwing als het glas bijna vol zit. Technische snufjes zijn er echt niet alleen voor jongeren. Door de digitale revolutie ontstaan hulpmiddelen die slechthorenden of mensen met minder zicht kunnen helpen in het dagelijks leven.

Hulp bij zien

Stelt u zich voor: u bent slechtziend, zit in een restaurant en weet zonder het aan anderen te vragen wat er op de menukaart staat. Het kan sinds kort met de KNFB Reader-app. Neem met uw smartphone een foto van de tekst en het wordt direct aan u voorgelezen. Zo wordt ook het lezen van verpakkingen in de supermarkt of nieuwe recepten een stuk eenvoudiger.

En kent u de Be My Eyes-app al? Deze applicatie helpt u als er geen hulp in de buurt is. De app maakt een videoverbinding tussen iemand met slecht zicht en een vrijwilliger. Door videochat kan de vrijwilliger uitleggen welk pak of blik de slechtziende in zijn of haar hand heeft of wat er op een foto te zien is.

Genieten van een kop koffie of een glas wijn zonder knoeien bij het inschenken kan tegenwoordig heel eenvoudig met de vloeistofniveau-indicator. Schenk vloeistof in een glas en de indicator geeft met geluidsignalen en trillingen een waarschuwing als het glas bijna vol zit.

Hulp bij horen

Een handige technische ontwikkeling voor doven en slechthorenden is de Convo Lights-app. Die verbindt de verlichtingstechnieken van Philips Hue met Convo Mobile VRS, een dienst waarmee doven en slechthorenden kunnen bellen met hulp van een gebarentaaltolk. Het licht is aangesloten op uw telefoon. Door verschillende lichtsignalen ziet u wie u belt, want u kunt per persoon een bepaalde kleur instellen. Maar u ziet ook of u een inkomend bericht heeft of een gemiste oproep. Helaas is de app nu nog alleen beschikbaar in de Verenigde Staten, maar wie weet binnenkort ook in Nederland.

Ook het programma Signcall is vernieuwd. Sinds dit jaar zijn spoedeisende hulpvragen voor doven en slechthorenden veel beter toegankelijk. Met Signcall belt u vanaf uw computer, tablet of smartphone naar het alarmnummer 112, met de software kunt u bellen via tekst, spraak en beeld. De medewerker van de 112-centrale kan zien wie er belt en eventueel wat het adres van de beller is, zodat hij of zij in geval van nood beter geholpen kan worden.