© www.roosfoto.nl

In de sportschool ‘Feel Good Studio by Irma’ in Hilversum zit Irma van de Pol (36) te wachten. Een fitte, sprankelende vrouw begint met enthousiasme te vertellen. “Vroeger deed ik mee aan bodybuilding wedstrijden. Inmiddels heb ik hier een boek over geschreven, heb ik een eigen sportschool, ben ik personal trainer en diëtist”, vertelt ze met een lach.

“Allereerst is het belangrijk om te weten dat op het gebied van voeding en sport alles heel persoonlijk is en er voor iedereen andere dingen zijn die werken. Natuurlijk gelden er natuurkundige en fysiologische regels, maar iedereen lichaam is anders”, begint Irma. Maar zijn die bakken magere kwark die we tegenwoordig alle bekende sporters zien eten op social media dan wel echt nodig? “Kwark bevat relatief veel eiwit en dat is heel belangrijk voor spierherstel. Tijdens het trainen beschadig je namelijk je spieren. Dat is niet erg, maar moet je wel weer herstellen. Dit doe je door middel van eiwitten; de bouwstenen van je lichaam. Als sporter heb je ongeveer tussen de 1.5 en 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig.”

Zijn supplementen noodzakelijk voor spieropbouw?

“Het nemen van extra eiwitten in de vorm van supplementen is goed. Zoals je net zei, die bakken magere kwark zijn goed als je veel sport, maar je kunt er ook voor kiezen om supplementen te gebruiken. Met gewone voeding is het bijna niet te doen om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Stel dat je 70 kilo weegt en aan krachttraining doet, dan heb je ongeveer 140 gram eiwitten per dag nodig. Ter illustratie: in zo’n bak kwark zit 48 gram. Supplementen, zoals eiwitpoeders, zijn dan zeker aan te raden. Zelfs voor recreatieve sporters.”

Hoe belangrijk is het hebben van spieren bij afvallen?

“Primair voor het afvallen, is het opbouwen van spieren niet noodzakelijk. Gewicht verliezen zonder spieren kan prima, want afvallen doe je door een negatieve energiebalans te creëren. Toch is sporten wel aan te raden. Veel mensen willen namelijk een ‘strakker lijf’ en dat creëer je door te trainen. Daarnaast heeft extra spiermassa een gunstig effect op afvallen. Meer spiermassa betekent een hogere verbranding in rust. Spiermassa is, in tegenstelling tot vetweefsel, heel actief weefsel. Maar hierbij is de vraag; hoeveel extra spiermassa kan je opbouwen? Niet ieder lichaam is gemaakt voor een ‘fitbody’ of ‘killerbody’, zoals geschetst in de media. Daarnaast profiteer je bij krachttraining van het after burn effect. Je verbranding blijft langer op gang na deze training in vergelijking met cardio.”

En voeding? Wat is wel en wat niet gezond?

“Volgens mij bestaan er alleen gezonde en ongezonde hoeveelheden. Er is eigenlijk geen voedingsstof die op zichzelf super ongezond is. Neem bijvoorbeeld volkoren pasta en witte pasta. In volkoren zitten meer vezels en je bent langer verzadigd, maar je valt niet meer af van volkoren pasta dan van witte pasta. Mensen zijn ook vaak bang voor enkelvoudige suikers, bijvoorbeeld wat er in snoep zit. Maar dat hangt ook af van de situatie. Topsporters hebben dit juist nodig! Je lichaam kan suiker snel opnemen en gebruiken. Bruin brood met kaas? Kan voor sommigen hele goed werken en lekker zijn, anderen krijgen er een opgeblazen gevoel van. Je moet doen wat voor jou werkt. Maar al dat gedoe over gluten en dat brood niet goed zou zijn, daar geloof ik niet zo in. We zijn er allemaal heel veel ouder mee geworden. Ik ga graag voor een no nonsense aanpak.”

Jouw boek heet ‘Geluk zit niet in een sixpack’ en gaat over jezelf en hoe jij van ‘gezond’ naar ‘ongezond’ ging op het gebied van sporten en voeding. Waar ligt die grens volgens jou?

“Die grens is wederom heel persoonlijk. Wanneer is het een hobby en wanneer wordt het obsessief? Sommige mensen voelen zich heel prettig bij een vast schema en slepen met liefde overal hun bakje voorbereide eten mee naar toe. Ikzelf ben heel blij dat ik daar vanaf ben en dat ik me vrij door het leven kan bewegen zonder in de stress te zijn over voeding. Volgens mij gaat het mis als je er psychisch, fysiek of sociaal onder lijdt. Dat je geen leuke dingen meer kan doen zonder je schuldig te voelen over eten of omdat je de gym een keertje overslaat. Je moet plezier houden in wat je doet! Dat heb ik ook gemerkt. Ergens gaandeweg mijn bodybuilding carrière verloor ik het plezier in sporten en sleepte ik mezelf naar de gym, omdat het moest. Niet omdat ik wilde. Het is goed om bezig te zijn met je gezondheid, maar doe er alsjeblieft niet te spastisch over. Je lichaam is een heel ingenieus systeem en over het algemeen redt het zichzelf wel.”

 

Het boek is te koop via www.splintmedia.nl/gelukzitnietineensixpack