Boodschappen doet men steeds vaker online, maar neemt die bezorgdienst ook de medische artikelen en kantoorartikelen mee? Of denkt hij mee met het dieet van de cliënt? En kent de bezorgdienst het gemak van niet betalen aan de deur, maar op rekening? Verscentrum Nederland koppelt deze diensten en nog meer in een totaalconcept aan elkaar.

Verscentrum Nederland (VCN) is een initiatief van foodservice groothandel Bidvest Deli XL en de online supermarkt Zorgboodschap, waar alle dagelijkse boodschappen te vinden zijn. De website biedt verder ondersteuning met een uitgebalanceerde menucyclus en aandacht voor diëtetiek. De bestellingen vinden plaats per persoon, op de afdeling, of in de kleinschalige woonvorm. Het is niet het enige concept binnen Verscentrum Nederland. Ook Thuisboodschap, ’t Gruttertje en Uw Kruidenier zijn door VCN ontwikkeld. Met Thuisboodschap kunnen zorginstellingen de zelfstandig wonende cliënten in de eigen regio voorzien van maaltijden en dagelijkse boodschappen.

Helemaal van deze tijd is ’t Gruttertje. Het gaat om een moderne online winkel, die zorgorganisaties kunnen gebruiken om hun cliënten digitaal boodschappen te laten doen. De winkel heeft een authentieke uitstraling en een modulaire opbouw en kan in elk formaat gerealiseerd worden. Het bestelsysteem draagt bij aan een efficiënte afhandeling van administratie en logistiek. Daardoor kan de winkel dienen als spin in het web voor allerlei facilitaire zaken, die gecoördineerd kunnen worden in en rond de winkel. Denk daarbij aan het leveren van medische artikelen, kantoorartikelen en incontinentiemateriaal.

Nieuwste loot aan de stam is Uw Kruidenier: een buurtwinkel of rijdende winkel, die de schakel kan vormen tussen de zelfstandig wonende buurtbewoners en de benodigde boodschappen. Vooral in gebieden die minder bevolkt zijn, zal dit steeds vaker gewenst zijn. Deze worden bevoorraad vanuit drie verscentra: Meppel, Sassenheim en Helmond. Er rijden inmiddels al zes winkels rond in het noorden, oosten en zuiden van Nederland. Als het aan Verscentrum Nederland ligt volgen er snel meer, want ze proberen hiervoor zelfstandige ondernemers in deze regio’s warm te maken. „De reacties zijn heel positief, zowel van zorginstellingen als cliënten”, vertelt commercieel directeur Juul Vredenbregt van VCN. „Vooral het concept van one-stop-shopping blijkt aan te slaan. Dat is ook goed te zien aan de 3500 afleveradressen die we in het afgelopen jaar al hebben bediend.”

Tekst: Willem Bakker