Leef tijdens uw vakantie zoals de bewoners van de zogeheten Blue Zones: gebieden waar mensen erg oud worden in relatief goede gezondheid. Vijf tips om blakend van gezondheid uw vakantie door te brengen (en vol inspiratie voor een lang en fit leven terug te keren).

1 KIES EEN VITALE BESTEMMING
De Amerikaan Dan Buettner ontdekte vijf plekken op de wereld waar de bewoners bovengemiddeld oud worden zonder al te veel gezondheidskwalen. Deze Blue Zones zijn: Okinawa (Japan); Sardinië (Italië); Nicoya (Costa Rica); Ikaria (Griekenland) en Loma Linda (Californië). Niet getreurd als u al een tent op Terschelling geboekt heeft: het geheim van de bluezoners zit vooral in hun dagelijkse leefgewoonten. En die vallen op meerdere plekken van de wereld te volgen. Welke gewoonten dat zijn? Dat leest u hierna.

2 VETTE VIS EN HARA HACHI BU
Buettner onderzocht de leefgewoonten van deze ouderen. Ondanks dat de bluezoners op totaal verschillende plekken leven, hebben hun levensstijlen toch belangrijke overeenkomsten. Zo eten zij voornamelijk plantaardig; veel peulvruchten en lokale seizoensgroenten. Verder staat er vette vis op hun menu en zijn ze scheutig met kruiden. Vlees eten ze maar een paar keer per maand. Bij de maaltijd drinken ze één of twee glazen wijn, afgezien daarvan gebruiken de bluezoners weinig tot geen alcohol. Tip: als de maaltijd op tafel staat, zeg dan zoals de Japanners op Okinawa ‘hara hachi bu’ tegen elkaar. Dit betekent dat jullie stoppen met eten als jullie voor tachtig procent vol zitten.

3 MAAK EEN PRAATJE MET DE CASSIÈRE
Bluezoners leven in hechte gemeenschappen en hebben nauwe familiebanden. Het is dan ook een goed idee om met de (klein)kinderen op vakantie te gaan. Maar het hebben van een ander sociaal netwerk past ook in de bluezoners-levenswijze. De inwoners van Okinawa verbinden zich bijvoorbeeld in groepjes van vijf personen die hun leven lang voor elkaar zorgen: ‘moais’. Het gaat om het ‘verbonden voelen’; een praatje maken met de plaatselijke serveerster/cassière/lokale wijnboer kan dit gevoel ook al bewerkstelligen. Al verloopt dit via een vertaalapp of handgebaren; een verbond is snel gesmeed.

4 LUISTER EENS NAAR DE BLADEREN
Of ze nu Japans of Grieks spreken: stress komt niet voor in de vocabulaire van de bluezoners. Ze doen middagdutjes, focussen niet op tijd en sommigen doen aan meditatie. Ze hebben geen smartphone, maar leven bewust in hun omgeving. Een leuke manier om te focussen op het nu en op de omgeving: ga op het strand (of een andere fijne buitenplek) zitten, sluit de ogen en focus op de omgevingsgeluiden. Ineens zullen de vogels, ritselende (palm) bladeren en het ruisen van de zee opvallen.

5 NIET SPRINTEN MAAR SPROKKELEN
De bluezoners gaan niet als een razende tekeer in sportscholen. Ze sprokkelen gedurende de dag op een rustige manier hun beweging bij elkaar door wandelingetjes te maken en bijna alle huis- tuin- en keukenklussen met de hand te doen. Bezoek daarom een leuke versmarkt en maak een uitgebreid campingmaal; leef u uit in het hakken van groenten, vijzelen van kruiden en roeren in pannen. Daarbij: op veel vakantiebestemmingen lopen de wegen wat omhoog en bestaan de dorpen uit vele straatjes en trapjes. Tel daar de baantjes in het zwembad en die duik in zee bij op en u beweegt op vakantie veel meer dan u zou denken!