Van een Zweedse spijkermat tot apart slapen van je partner…

Niets zo vervelend als wakker liggen, terwijl je ontzettend moe bent. En wat denk je van ’s nachts wakker worden en dan de slaap niet meer kunnen vatten. Tijd om de hulp in de schakelen van ervaringsdeskundigen. Wij vroegen tal van vijftigplussers naar hun slaaptips.

Slaapkamer

Kijk eens rond in je slaapkamer? Wat zie je en wat hoor je? Je slaapkamer heeft van oudsher twee functies: slapen en beminnen. Maar inmiddels staan de meeste kamers vol met prikkels. Van tv, smartphone, tablet tot aan de wasmand, strijkplank of een fitnessapparaat. Breng de rust weer terug, bijvoorbeeld met Feng shui. “Ook frisse lucht en een fijn, behaaglijk bed met een goed hoofdkussen zijn een echte basisvoorwaarde”, aldus Yildiz de Kat.

Susanne Danielson zweert al dertien jaar bij de originele Zweedse Spijkermat. “Hij is ideaal bij rugklachten, bij het slapen als je in de overgang bent, maar ook puur ter ontspanning. Ja de eerste minuten voelt het even gek, maar daarna kom je volledig tot rust door de drukpunten. Wist je dat zelfs de Noorse prinses Martha Louise hierbij zweert. Zo kan ze haar gedachten en zorgen loslaten, waar ter wereld ze ook is.”

In bed

“Apart van mijn man slapen”, aldus Karin Rienstra. En nee, dat heeft echt niets te maken met dat het slecht gaat in je relatie. Als je elkaar onbewust wakker houdt, werkt het juist heel goed. Sterker nog: volgens wetenschappers is apart slapen zelfs gezond. Je slaapt dieper, waardoor je lichaam zich beter kan herstellen en je overdag beter tegen stress kunt.

Lig je wakker, omdat je eenzaam bent, huidhonger hebt of er gewoon even door zit. Fiona Kloosterman heeft de tip. “Pak als je gaat slapen een extra kussen en slaap ermee in je armen. Je kunt er ook eentje tegen je rug leggen. Je lichaam ontspant hierdoor.”

Mindset

“Als ik niet kan slapen, ga ik uit bed. Dan richt ik mijn aandacht op wat ik voel. Door gerichte vragen te stellen, ontdek ik wat mijn onrust veroorzaakt. Juist door hierbij stil te staan, kan ik het afsluiten en vervolgens snel inslapen”, zo vertelt Ineke Groenendijk.

Er zijn meer manieren om je mindset slaapproof te krijgen. Zo geeft Anne Buiskool zich over aan ‘de kleine dood’. “Ik laat me dragen en realiseer me dat ik met slapen verdwijn en met wakker worden weer verschijn.” En wat denk je van zelfhypnose, meditatie of het luisteren naar ontspannende podcasts of muziek. Het zijn allemaal technieken die de lezers opperen om rustig in slaap te vallen. Houdt slecht weer je wakker; luister er dan juist heel bewust naar – ook dat kan als meditatie werken.

Overdag

Volgens Helga Van Geldrop- van Roon gaat een goede slaaphygiëne niet alleen over wat je in de avond doet. “Je gehele dagritme speelt mee. Voor mij speelt yoga hier een belangrijke rol in.” Voor anderen werkt het juist goed om overdag te wandelen of te sporten. Zolang je maar voldoende in beweging bent.


Nooit meer in gevecht met je dekbed

Niks slaapt lekkerder dan een heerlijk bed met frisgewassen beddengoed. Alleen dat ‘gevecht’ met je dekbed vooraf… Daar heeft Sofiben dé oplossing voor. Fransien Lindenbergh vertelt ons alles over het unieke dekbedovertrek dat zij heeft ontworpen.

Wat maakt Sofiben uniek?

“Het is het enige dekbedovertrek met een doorlopende rits over drie zijden. Daardoor wordt het een stuk eenvoudiger om je dekbed in de hoes te krijgen.”

Welk voordeel heeft dit?

“Je hoeft nooit meer dat zware, onhandige dekbed in je hoes te tillen. Ook het wapperen om ‘m goed op zijn plaats te krijgen, is verleden tijd. Dat maakt het verschonen van je bed stukken eenvoudiger. Doordat je de hoes volledig dichtritst, blijft het dekbed ook tijdens het slapen gewoon op zijn plek.”

En er is meer…

“Bij Sofiben maken we alles in eigen beheer. Dat maakt dat je bij ons ook extra kussenslopen en hoeslakens op maat van jouw matras kunt bestellen. Maar je kunt ook kiezen of je wel of geen instopstrook wil. Heb je een andere maat overtrek nodig? Dan kun je dit ook bij ons bestellen.”